Chociaż badania dotyczące wpływu suplementacji cynku na profilaktykę i przebieg COVID-19 przyniosły niejasne rezultaty, suplement ten w obecnym czasie cieszy się ogromnym zainteresowaniem pacjentów. Niewątpliwie wpłynęła na to również informacja, iż swego czasu przyjmował go sam prezydent Donald Trump (oczywiście wraz z innymi lekami). Rekomendując cynk należy jednak pamiętać o kilku istotnych informacjach. Oto ich wykaz:

 

  • Zapotrzebowanie dzienne na cynk wg Instytutu Żywienia i Żywności wynosi:
    • dla niemowląt do 1 roku życia - 5 mg,
    • dzieci od 1 do 9 lat - 10 mg,
    • dziewczęta i kobiety - 10-13 mg,
    • ciężarne - 12-16 mg,
    • karmiące - 16-21 mg,
    • chłopcy i mężczyźni -14-16 mg na dobę.

 

  • • Wpływ cynku na układ odpornościowy sprowadza się m. in. do hamowania zmniejszania się grasicy. Jego długotrwały niedobór może powodować atrofię tego narządu i zwiększoną podatność na zakażenia.

 

  • Suplementacja cynku wskazana jest w ramach profilaktyki infekcji. Rola pierwiastka w ich leczeniu - jak już wspomniano we wstępie - jest niejasna i niepoparta twardymi danymi naukowymi.

 

  • Cynk wchodzi w istotne interakcje z innymi pierwiastkami np. z żelazem, magnezem i wapniem. Jeśli więc pacjent suplementuje również i te składniki, poinformuj, aby zachował 2-3 godzinny odstęp czasowy.

 

  • Co ciekawe, wchłanianie cynku upośledza także nadmiar cukru oraz niedobór białka w diecie. Warto więc, aby pacjent w trakcie suplementacji zwrócił uwagę także na to, co jada.

 

  • Zaburzenia wchłaniania cynku występują w nieswoistych chorobach jelit u dzieci z mukowiscydozą, przy ostrej biegunce i z alergiami pokarmowymi przy występujących w tej grupie zaburzeniach odżywiania.

 

  • Wchłanianie cynku upośledza również kwas foliowy (Uwaga: pacjentki ciężarne pytające o preparat z cynkiem).

 

  • Ciekawostką jest, że cynk odpowiada za odczuwanie smaku. W jednym z badań udowodniono nawet, że jego niski poziom we krwi koreluje z zaburzeniami smaku i węchu.

 

  • Przedawkowanie cynku objawia się przede wszystkim zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego i układu krążenia (wymioty, osłabienie, niedokrwistość). Literatura naukowa podaje, iż inną (choć miejmy nadzieję, że coraz rzadszą) przyczyną przedawkowania tego minerału jest spożywanie pokarmów przechowywanych w cynkowych naczyniach lub spryskanych nawozami cynkowymi.

 

 

 

Puenta:

Cynk – dostępny zarówno w formie suplementów diety, jak również produktów leczniczych – należy do preparatów bezpiecznych. Aby jednak bezpieczeństwo to było pełne i dotyczyło wszystkich pacjentów, w trakcie rekomendacji preparatu z tym minerałem warto wziąć pod uwagę powyższe punkty.

 

 

Przygotował zespół zatrzymajpacjenta.pl